Červen 2016

MALŠE - NEŽÁRKA - OSLAVA 2015

4. června 2016 v 21:26

MALŠE - NEŽÁRKA - OSLAVA 2015

Velké české řeky už jsme "sjeli" skoro všechny, chybí jen Berounka a dolní část Labe do Hřenska. A protože se nám líbí v Jižních Čechách, padla volba na přítoky Vltavy a moravskou řeku, která nás přivede co nejblíže k domovu. Loňské cestování vlakem bylo úspěšné, tak jsme opět zvolili kolejovou dopravu a to již z Brna.
Jako každý rok ani letos nebylo počasí před naší kolovou dovolenou ideální, ale řekli jsme si, že nejsme padavky a jedeme za každého počasí. Stejně jako vloni a předloni a před tím, jsme již v pátek zabalili vše potřebné, tj. sestavu oblečení, bot a ostatních nezbytností, pro každého pláštěnku a nepromokavý obal na batoh. Ještě jsme připravili jídlo na cestu, protože se vstává docela brzy - s ranním rozbřeskem.

To brzy bylo o šesté ráno v sobotu 20.6.2015. Po snídani jsme vyrazili, tedy vyjeli na kolech na nádraží. Letošní cykloputování začínáme už v Brně na 5. nástupišti, odjezd vlaku v 9.20hod, příjezd do Kardašovy Řečice 12.56 Kupodivu vlak jel načas a tak jsme ještě před jednou hodinou nasedli na kola a hurá na cestu do Borovan.
Projeli jsme Kardašovou Řečicí a otočili se po cyklo 1170 na jih kolem potoka Řečice, rybníku Popelov na Cykar. Je tam několik chalup a starých stromů na hrázi rybníka. Pokračujeme dál lesem po hrázi rybníku Holná a k zámku Jemčina. Tak tady už jsme jednou na kolech projížděli, ale dnes jsme se zde zastavili jen, abychom se podívali do mapy.
Odbočujeme na Novosedly a po Greenway k Hodějovickému rybníku a na Starou Hlínu. Zahýbáme doprava kousek po silnici a pak po staré silnici na kamenný most přes rybník Vítek. Dál přes Novou Hlínu se dostáváme na naučnou stezku "Okolo Třeboně" a ta nás přivádí k Pergole. To je nám známé a oblíbené místo, kde se můžeme občerstvit a dnes také schovat před deštěm. Byla to jen krátká přeháňka, než jsme vypili čaj a kávu, přestalo pršet.
Pokračujeme známou cestou přes most do části města Na Kopečku a po staré silnici Hradeckou bránou přímo na náměstí do Třeboně. Kupujeme baterky a protože opět vysvitlo sluníčko, fotíme a bloumáme po náměstí. Odjíždíme Novohradskou bránou k rybníku Svět a po jeho hrázi ke Schwarzenberské knížecí hrobce.
Vracíme se na cyklo 1034 a v Domaníně nás silničáři překvapují objížďkou. Riskujeme a doufáme, že nějak projedeme. Do Mladošovic dobrý, v Petrovicích silnice neprůjezdná, uprostřed vesnice se opravuje most. Ale dá se objet přes vesnickou komunikaci nebo obejít po prknech pro pěší. Začínají se stahovat mraky, musíme šlápnout do pedálů, k noclehu to máme ještě kus cesty. Asi kilometr před Borovanami začíná pršet, oblékáme pláštěnky a dojíždíme do vesnice k pensionu Valeš.
Déšť zeslábnul, u restaurace Valeš jsme se schovali pod stříškou verandy. Kola nám uschovali v garáži, ubytovaní jsme v prvním patře. Pokoj s novým nábytkem, ale bez možnosti si cokoli uvařit nebo ohřát, i stoleček jen malý. Ještěže je zde restaurace, kam jdeme na večeři. Jídlo bylo výborné a ještě jsme se domluvili na snídani. Po dnešním celkovém cestování vlakem a 60,6 km na kole jsme se docela rádi odebrali do postelí.

V neděli 21.6. jsme se probudili odpočatí, a i když sluníčko nesvítí, jsme optimisti, určitě bude líp. Na pokoji si z vlastních zdrojů děláme snídani, balíme a jdeme dolů, ale restaurace je ještě zavřená a nikdo nikde. Čekáme, děláme nějaké foto, pak voláme panu majiteli, protože kola máme zamčená v garáži. Po chvíli přijíždí s tím, že máme v restaurační jídelně připravenou snídani. Dohodli jsme se, že nám jídlo zabalí. Tak jsme vytáhli kola z garáže, nabalili naše zavazadla i "snídani", rozloučili se a konečně ve tři čtvrtě na deset odjíždíme.
Počasí nic moc, po ránu ještě svítilo sluníčko, teď už se začínají honit mraky. Když jsme chvíli počkali, podařilo se foto Borovanského zámku osvětlené sluncem. Konečně v 10hod opouštíme po silnici 158 Borovany a směřujeme ke Stropnici. Ta nás za svitu slunce vítá krásným kamenným mostem.
A jedeme dál přes Dvorec, Třebeč, odbočujeme na most přes Stropnici do vesničky Na zastávce s muzeem motocyklů a historických aut. Na železniční zastávce Jílovice začíná žlutá turistická cesta, po které jedeme nejprve podél trati, pak odbočujeme do lesa k rybníku Veský. Dál šlapeme po cyklo 1050 Greenway přes Těšínov, kolem rybníku Smrček do Petříkova. Zde prochází cyklo Paměti Novohradska, kterou pokračujeme a po pravém břehu řeky přijíždíme k Tomkovu mlýnu, kde odbočujeme přes Stropnici do lesa.
Před vesničkou Štiptoň vyjíždíme z lesa a zastavujeme u ohrady s kozami a ovcemi. Pokračujeme do Nových Hradů do kopce k zámku. Začíná poprchat, chvíli stojíme pod stromem, přestává, tak se vydáváme dál do města. Než jsme dojeli ke hradu, vylezlo sluníčko,odjíždíme z rozkopaných Hradů ulicí se schody a pak tunelem pryč.
Konečně jsme na silnici k Teresinu Údolí, projeli jsme kolem bývalého pivovaru, dnes restaurace a po chvíli vjíždíme do pěší zóny Teresina či Terčina údolí. Opět se nad námi objevují mraky, hledáme proto suchou lavičku, kde se dá posadit a kam nebude pršet, abychom se naobědvali. Vlastně jsme snědli tu dnešní snídani
Hodina na oběd je až dost, nasedáme a pokračujeme údolím k vodopádu, pak dál po naučné stezce až na konec Teresina údolí. Odbočujeme na most přes Stropnici ke tvrzi Cukenštejn.
Vracíme se zpět silnicí přes Humenice do Horní Stropnice a po cyklo 34 - "Paměti Novohradska" stoupáme do Dobré vody. Je zde několik autobusů s Němci a Poláky, asi nějaká církevní "sláva".Pokračujeme dál do Hojné Vody se studánkou sv. Anny, kde na konci vesnice je kašna a Zvon setkávání.
Jsou skoro čtyři hodiny, nasedáme a po cyklo 34 směřujeme do Černého údolí a dál do Pohorské Vsi. Podél Pohorského potoku přes Leopoldov po cyklo 1192 jsme dojeli o půl šesté na Baronův Most, kde máme pro dnešní noc ubytování. V jedné chalupě jsou pokoje, ve druhé restaurace, tam jsme povečeřeli a po dnešních 58,9 km jsme se rádi a docela brzy odebrali na kutě.






V pondělí ráno 22.6. bylo zataženo a docela chladno. Posnídali jsme z vlastních zdrojů, sbalili se a už v 9.15hod. odjíždíme údolím Pohorského potoka do Pohoří na Šumavě. Dále po EV14 směřujeme ke státní hranici, v její blízkosti se nachází Český pramen Lužnice, který jsme konečně letos nalezli.
Pokračujeme k rakouské hranici a u kapličky zabočujeme na cestu Weitwanderweg 05, po níž směřujeme na jih. Před stoupáním na Sepplberg odbočujeme doleva po cyklo k malému jezírku a po asi 500m zahýbáme doprava na lesní cestu. Přejíždíme potůček a měli bychom pokračovat dál doprava podél ohrady, ale tam je zákaz, jedeme tedy doleva po cestě, kde není značka. Zpočátku to byla pěkná cesta, směřovala mírně s kopce, ale byla stále horší a zarostlejší trávou, až zanikla. Nezbylo než prolézat lesem a když jsme konečně vyšli na okraj lesa, před námi louka a za ní naštěstí silnice. Na mapě jsme "se našli", jsme od původní naplánované cesty asi o 4 km jinde a to už je 11hodin.
Přes louku jsme se dostali z lesa na silnici a šlapeme směr Sandel. U Rosenhoferu se u silnice objevuje cyklostezka EURO 13 a vede až do Sandel, kde v ostré zatáčce doleva odbočujeme nahoru mezi domy. Pak znovu doleva a dál do lesa pod horu Viehberg. Trochu jsme bloudili, studovali mapu, až jsme nakonec překonali nejasnosti map a našli co jsme hledali - pramen Malše.
Ale to už bylo poledne dávno pryč a nalezení pramene si zasloužilo odměnu v podobě malého občerstvení. Místo označené kamenem s nápisem a mapou toku řeky jako pramen je suché, možná jen tím, že je globální oteplování, málo prší a možná proto, že v blízkosti jsou studny pro okolní obce. Je jedna hodina po poledni, nejvyšší čas pokračovat v cestě do Česka.
Vracíme se zpět na okraj Sandlu a odbočujeme doleva na silnici, která vede údolím stejně jako řeka Malše. Touto silnicí označenou R5, 906, Grenzlandradweg, Radrunde Viehberg-Maltsch jedeme směrem na sever. Je celkem teplo, silnička pěkná, u Hacklbrunnu přejíždíme přes most Malše, která je v těchto místech jen malým potůčkem. Po několika kilometrech se silnice stáčí na Unterwald a řeka pokračuje severněji, kde mnoho kilometrů tvoří státní hranici s Rakouskem. My však jedeme stále po silnici nejprve k severu, pak se stáčíme k jihu do Mairspindtu a znovu severozápadně podél řeky po Maltschstasse. Začalo se zatahovat a než jsme se nadáli, bouřka s prudkým deštěm, trochu jsme zmokli než jsme se stačili schovat do lesa a obléci pláštěnky. Prší už míň, jedeme dál až do Leopoldschlagu. Jsme tak rychlí, že jsme přehlédli odbočení a vracíme se. Naštěstí jen kousek a odbočujeme už správně po R5 stále podél hranice na sever, pak u jakési usedlosti se otáčíme na západ k proslulé silnici E50. Ještě nějaký ten kilometr a jsme zpátky doma v Česku.
Míjíme opuštěné celnice a spěcháme do Dvořiště, abychom si konečně koupili něco k obědu a také ke snídani."Pozdní oběd" si dáme na lavičce na náměstí. Najedli jsme se a obloha se zatahuje, sotva si stačíme obléct pláštěnky a už leje jako s konve. Čekáme pod stromem až se déšť přežene. Největší slejvák se přehnal, už prší jen málo a stejně jsme mokří, tak v pláštěnkách nasedáme a odjezd. Máme před sebou ještě kus cesty do Kaplice. Vyjíždíme po cyklo 34 do Rychnova nad Malší, tam doprava po cyklo 1018 a zároveň naučné stezce "Řemeslo na řece" přijíždíme do Všeměřice. Dál po cyklo přes most do Ješkova, kde hledáme (v mapě i podle GPS) ten správný směr. Konečně je nalezen a v 18.30 hod po 62 km přijíždíme do Kaplice.
Ubytování v penzionu u paní Míkové je v domku s výhledem do zahrady, ale dnes, kdy prší není v pokoji zrovna teplo jaké bychom potřebovali, abychom usušili oblečení. Alespoň jsme našli rozkládací sušák, na který jsme rozvěsili všechno mokré a doufali, že nám to do rána uschne. Na večeři jsme si zašli do městečka a šli docela brzy spát.

V úterý ráno 23.6. po snídani, to bylo už půl desáté pryč, vyjíždíme z Kaplice. Původně jsme chtěli po modré kolem Malše, ale po včerejším dešti kolem řeky to bude jedno bahno. Zvolili jsme raději silnici přes Žďár, v Pořešíně odbočujeme dolů k řece ke zřícenině Pořešín. Docela dobře udržovaná zřícenina, tady se vybírá i vstupné.
Vracíme se zpět do Pořešína, odbočujeme doprava dolů na most přes Malši a pak nahoru do Besednice. Nad touto vesnicí se tyčí rozhledna Slabošovka, k té se jedeme podívat. Počasí ujde, honí se mraky, ale je dobrá viditelnost a neprší, i když fouká silný vítr. Dlouho jsme tam nevydrželi, vracíme se do Besednice a pokračujeme náhorní krajinou do Ločenice.
Zde odbočujeme na západ přes Svatý Jan nad Malší do Svachova a dál přes Sedlce podél vodní nádrže Římov po cyklo 1018 "Českobudějovické" dolů na hráz. Odjíždíme do městečka Římov, kupujeme oběd a hned naproti v parčíku ho sníme. V samotném Římovu a blízkém okolí je naučná stezka Křížová cesta s mnoha kapličkami, které jsou povětšinou zdevastované. Kousek jsme projeli, ale nestojí to za ten ztracený čas.
Nezpevněné cesty jsou blátivé po nočním dešti, tak raději jedeme dál po silnici po levém břehu Malše. Přes Hamr jsme dojeli do Straňan, kde zjišťujeme, že jsme "prošvihli" soutok Malše se Stropnicí.
Vracíme se asi kilometr zpět a polní cestou odbočujeme k řece k soutoku.Tak jsme konečně ve čtvrt na čtyři našli, co jsme hledali a odjíždíme zpět do Straňan.
Pokračujeme přes Ameriku (samota), okrajem Plav po levém břehu Malše, vjíždíme do Roudného a napojujeme se na cyklo 1018, která nás povede přes České Budějovice.
Brzy jsme u soutoku Malše s Vltavou, přejíždíme přes dva mosty a ocitáme se v městském parku na Sokolském ostrově, který je vyzdoben různými prolézačkami pro děti i dospělé. Kousek dál si můžete prohlédnout, jak vypadá blesk, když "sjede" do země. Je už 5 hodin , nevyšší čas najít ubytování. Vracíme se ke slepému rameni Malše s "výstavou" do černa opálených žen a bílých nohou. Odjíždíme po Jiráskově nábřeží, kolem Budějovické vodní elektrárny na Vltavě a po kilometru přejíždíme na druhý břeh na cyklo 12.
Dále pak na druhou stranu výpadovky, kde je nákupní centrum.Pak už je to jen kousek do bývalého Domova mládeže, dnes penzionu U Hvízdala. Po dnešních 56,4 km jsme konečně v Českých Budějovicích zakotvili v 6. patře ve studentské dvojbuňce. Máme tedy místa dost i na kola. Po nezbytné hygieně se vydáváme na večeři do nákupního centra.




Ráno ve středu 24.6. jsme si udělali snídani, sbalili se a už v 9.15 odjíždíme od penzionu zpět k Vltavě. Pokračujeme po levém břehu přes Bavorovice, kde odbočujeme na cyklo 12 k rybníku Naděje, pak kolem Munického rybníku a jsme na Hluboké. V supermarketu si kupujeme oběd a projíždíme Hlubokou až k mostu, odkud stoupáme po cyklo 1058 do kopce a tím opouštíme Vltavu.
Křižujeme odbočku na Dobřejovice a stále do kopce lesem se blížíme k železničnímu přejezdu. Asi kilometr za ním na velké křižovatce v lese odbočujeme po staré silnici do Chotýčan a přes Vitín do Ševětína. Z vesnice odjíždíme po cyklo 1134 opět přes koleje do Mazelova.
Před námi pod silnicí protéká malý potůček, a protože je poledne pryč, zastavujeme na oběd. Počasí nic moc, od rána se po obloze přesouvají mraky - některé pěkně černé - a střídají sluníčko. Poseděli jsme, ale opět se zatahuje, i pár kapek spadlo, tak raději balíme a odjíždíme přes Dynín do Bošilce.
Zde trochu váháme, kterou cestu zvolit, a dáváme se doprava k E55. Nebylo to dobré rozhodnutí. Silnice vede přes koleje, které se právě přestavují na dvoukolejnou trať. Vše rozkopané, tudy dál cesta nevede. Ale už jsme se rozhodli, pokračujeme po náspu pro nové koleje, kde nákladní auta navážejí podkladový materiál. Auta přijíždějí od silnice a tak jsme se i my konečně dostali přes staveniště zpět na silnici E55 směřující k Veselí. Ovšem je to hlavní trasa, samý náklaďák, autobusy a další auta.
Jsme rádi, když můžeme odbočit do Horusic, vesnice u Horusického rybníku (třetí největší v Jižních Čechách). Malá, ale pěkná vesnice, vyzdobená zajímavými dřevěnými řezbami a pěknými domečky. Pokračujeme kolem rybníku až na hráz a dál po žluté turistické až na okraj Veselí. Zde nás opět čekalo překvapení - původní cesta přes koleje zrušena, ale již je postaven most, po kterém přejíždíme na druhou stranu a konečně jsme na okraji města.
Pokračujeme až na náměstí a vytahujeme mapku Veselí nad Lužnicí, abychom se zorientovali a našli naše dnešní ubytování u soutoku Nežárky s Lužnicí v areálu Tělovýchovné jednoty. Z náměstí hlavní silniční průjezd městem odbočuje doprava přes most, ale my jedeme rovně a odjíždíme starou městskou branou v pravém rohu náměstí a ulicí Sokolskou podél Lužnice do sportovního areálu, kam jsme dorazili v 16hod po 45,5 km. Ubytování v 1.patře "montovaného" objektu čisté i když sparťanské. Na večeři jdeme do města a skončili jsme v Kulturním domě v odpočinkovém areálu na výborné večeři. Pak jsme ještě stačili projít město a před zavřením nakoupit něco k snídani. Byl pěkný slunný večer, po malé procházce jsme se odebrali zpět na ubytovnu a jak se u nás říká - "šli na kutě".


Ve čtvrtek ráno 25.6. odpočatí a svěží jsme posnídali, vyzvedli kola, zamkli, hodili klíče do schránky a už v 8.30 hod jsme za slunečného rána opouštěli ubytovnu a také Lužnici. Ještě foto soutoku a nového mostu, po kterém odjíždíme a to proti proudu Nežárky po cyklo 1034. U Pískovny přejíždíme podruhé železniční koleje a pokračujeme na Hamr, přes most na pravý břeh a po zelené turistické jsme frčeli až k rybníku Odměna.
To už jsme byli půl kilometru za odbočením zelené. Takže otočit a zpět na zelenou k hájovně. Bylo krásné slunné dopoledne, času dost, tak jsme si na chvíli sedli a promýšleli jak nebloudit. Nicméně u chalup Metele jsme se museli znovu zamyslet, kudy dál. Cesta nás vedla přes jakýsi kanál a dál lávkou přes splav. Pokračujeme dál po zelené přes Spálenou na křížení cest, odbočujeme vlevo a projíždíme kolem tábora stále lesem na Pávek, kolem Blažků a rybníka Stejný až na silnici směřující k Jemčině.
Úsek skoro 15km vede lesními cestami v rovinatém terénu, byli jsme u zámku už o půl dvanácté. Dost času zastavit se u zámku a u ohrady s koňmi. A jedeme dál lipovou alejí po červené turistické na Šimanov. Odtud už je silnička, která vede přes most a dál k "pionýrskému táboru", kde seděly děti a nám připadlo, že tudy cesta nevede. Odbočili jsme doprava, do lesa, trochu do kopce, ale to asi není ono, tak se vracíme a frčíme až do Stráže nad Nežárkou.
Na náměstí kupujeme oběd, ale v dohlednu nejsou žádné lavičky, odjíždíme tedy někam do přírody. Z města po staré silnici na východ a pak dolů k Nežárce a poznáváme staré místo, kde jsme již někdy byli. Za mostem na zelené trávě na sluníčku jsme poobědvali a řádně si odpočinuli.
Vyjíždíme jinou cestou než minule, dál mezi zahrádky a cestou do kopce na Dvorce k Malému Dvoreckému rybníku a přes les a pole do Lásenice. Odjíždíme cestou kolem Nežárky přes Horní Lhotu na Dolní Žďár, kde se objevuje cyklo 32 Greenway P-W ( Praha - Wídeň ). Pokračujeme kolem řeky na Horní Žďár, dál na Lišný Dvůr a to už jsme na Nežáreckém předměstí Jindřichova Hradce. Sjíždíme až k řece a musíme se vrátit zpět, pak ulicí Bratrskou kolem řeky k mostu a dál až k penzionu Many Peny.
Tak jsme po 51 km v 16hod docestovali a ubytovali se. Penzion je upravený rodinný domek, kola nám dala paní do kůlny ve dvoře a nás do pokoje, který má vchod z ulice. Jsme ubytovaní blízko nádraží a do středu města také není daleko. Ráno se vstává brzy, protože odjíždíme vlakem a ten nepočká.




V pátek 26.6. vstáváme už v 7 hodin a po obvyklém rituálu - obléct, umýt, posnídat, zabalit - odjíždíme už chvíli po osmé hodině na nádraží. Přišli jsme brzy, budeme půl hodiny čekat. Konečně jsme se dočkali, vlak přijel, ale vagon pro kola není označen, chvíli trvá než jsme se "nalodili".
Sedíme ve vlaku a jedeme do Jihlavy, zde vystupujeme, nasedáme na naše "jednostopé oře" a vyjíždíme z nádraží na cyklo 16. Podjeli jsme pod kolejemi a mírně stoupáme na Hruškové Dvory, přes Švábku k dálnici a nadjezdem do Měšína. U malého rybníku před Ždírcem zastavujeme k malému odpočinku a odkládáme bundy. Svítí sluníčko a je konečně teplo. Ve Věžničce jsme přejeli říčku Šlapanku a stoupáme do kopce, pak kolem lesa až do Polné.
Odjíždíme po cyklo 4336 přes Zábornou, Skrýšov do Poděšína a zde na návsi u Mlýnského rybníka na sluníčku obědváme za zvuku sekačky trávy. Při odjezdu si všímáme a fotíme další sochu-plastiku Strom, kterých jsme na Vysočině už dříve viděli více.
V Nížkově odbočujeme na cyklo 19 do Rosičky. Ještě před vesnicí stoupáme do kopce s rozhlednou, také se jmenuje Rosička. Rozhled je do daleka do široka, ale začíná foukat a stahují se nad námi černé mraky. Za Rosičkou odbočujeme doprava přes kopec do údolí řeky Sázavy, projíždíme vesnicí Sázava a stále po cyklo 19 až k vesničce Najdek.
Před ní odbočujeme doleva po lesní cestě k Mamutovi. Pokračujeme dál, po kamenech přes říčku Sázavu ke Šlakhamru (Brdičkův Mlýn). Zde někde u Mamuta má být Rozštípená skála. Zajímavý přírodní úkaz, stojí za zhlédnutí.
S malým zdržením pokračujeme přes Hamry kolem Hamroně stále po cyklo 19 do Žďáru nad Sázavou . Vjeli jsme do města po cyklo zadní cestou a přímo na dolní konec náměstí. V ulici za kostelem jsme objevili vinotéku U Charlieho a galerii, před kterou byla bota - keramická a do ní ústila okapová rýna. Jedeme dál na náměstí, kde máme ubytování v hotelovém domě Morava. Ubytování je sparťanské, ale čisté a dostačující na jednu noc.
Po dnešním cestování a 47,5 km si zasloužíme dobrou večeři. Ještě jsme se stavili v Albertu nakoupit a šli se najíst do restaurace U Labutě na náměstí.

V sobotu 27.6. vstáváme také brzy a nasnídaní odjíždíme už před 9 hodinou. Ubytovaní jsme byli uprostřed města a vyjíždíme na západ Strojírenskou ulicí. Podjíždíme pod železnicí, za ní se objevuje modrá turistická značka a naučná stezka Babín. Projíždíme lesem, kde má být pramen Oslavy. Bohužel ale "kufrujeme", udělali jsme kolečko lesními cestami, ale pramen nikde. Jedeme dál až k rybníku Velký Babín a podle mapy zde někde v rákosí je skryt turistický pramen Oslavy.
Řeka nebo spíše vytékající potůček pokračuje do Matějovského a dál do Veselského rybníku. My na kolách ovšem jedeme po modré, která před Budečí odbočuje do lesa.. Nakonec jsme dojeli k Matějovskému rybníku a po místní silničce frčíme do Nového Veselí. Tady někde má být také Zemanova chalupa.
Ve vesnici Březí nad Oslavou, kde opět trochu kufrujeme (dnes už po čtvrté), odbočujeme na tečkovanou cyklo přes les. Před Sazomínem se zastavujeme u nouzového letiště , odbočujeme doprava do Sazomína a za vesnicí doleva do Obyčtova. Zde se nachází další "socha" a to Želva, je hned u silnice.
Protože je poledne pryč, odjíždíme kolem Oslavy po červené turistické přes Ostrov nad Oslavou a dál po neznačené silnici. U rybníku Krajina se na chvíli zastavujeme na malé občerstvení a pokračujeme na Kněževes, kde na návsi vytvořili zajímavou "houbovou výzdobu". Musíme dál, v Krásněvsi opouštíme cyklo Mlynářskou a odbočujeme k Oslavě.
Přejíždíme na druhý břeh a pokračujeme lesem podél řeky, kde na protějším břehu leží bývalý Manův Mlýn a až skoro k němu sahá vodní nádrž Mostiště. Dál jedeme po cyklo 5242 do obce Mostiště a odtud podél řeky frčíme do Velkého Meziříčí. Po lávce pro pěší se dostáváme na levý břeh, podjíždíme dálnici, a na okraji Velkého Meziříčí se vracíme na pravý břeh.
Projíždíme Velké Meziříčí po staré silnici směr Brno a jsme rádi, že je sobota odpoledne a malý provoz. Z této "výpadovky" odbočujeme na ulici Františkov, na cyklo 5178, Mlynářská a svižným tempem přes most po pravém břehu Oslavy směřujeme na jih. Kolem samoty Nesměř po naučné stezce Balinského přijíždíme k hájence Nesměř.
Pokračujeme přes most na druhou stranu řeky a dál po cyklo 5109 pod zříceninou hradu Templštejn až k Říhákovu Mlýnu a přes vesničku Oslavu k Panskému mlýnu. Kolem řeky jsou jen pěšiny, odbočujeme na Tasov, pak k jihu do Vaněče a jsme zpátky u Oslavy. Míříme dál podél řeky kolem Naloučanského mlýna až do Naloučan a odtud už po silnici údolím řeky přes Jedovský Mlýn se blížíme do Náměště.
Přijíždíme až ke starému kamennému mostu s kamennými sochami a před námi je poslední dnešní a nejhorší část cesty do kopce kolem Žižkova dubu, k zámku a ještě nahoru, poslední ostrá zatáčka a jsme nahoře.
Dnes po 80 km spíme v Náměšti nad Oslavou v hotelu s restaurací Na statku. Na večeři jsme šli do restaurace - bývalé konírny. K večeři nebyl oves ani obrok, jídlo bylo dobré a pivo také. Pokoj s koupelnou, televizí a protože dnes svítilo sluníčko a bylo teplo, je příjemně i v pokoji. Po dnešních kilometrech se musíme dobře vyspat.

V neděli ráno 28.6. odpočatí a svěží jsme si udělali poslední snídani a v 9.15 hod odjíždíme.Vyzvedli jsme si kola z úschovy, rozloučili se a odjíždíme. Sluníčko svítí, bude pěkný teplý den. Ze Statku jsme dole u mostu co by dup, ještě obrázek starého kamenného mostu a dole u mostu odbočujeme doprava nahoru na kruháč. Máme jet doleva podél Oslavy, ale není kam odbočit, tak to asi nebude správný směr.
Vracíme se zpátky přes most a hned za ním doprava je označena cyklo 5106 Mlynářská. Příkrá kamenitá cesta nahoru až k silnici, po které šlapeme až do Březníku. Původní plánovaná trasa byla Aninou alejí přes kopec Pastýřka až dolů k vodě na křižovatku Pod Vlčím kopcem a pak podél řeky na Skřipinu. Vzhledem ke včerejším 80km dnešní trasu musíme zkrátit o neznámé a namáhavé kilometry podél koryta Oslavy. Proto po silnici přes Březník a odtud dolů k mostu u Skřipinského mlýna.
Oteplilo se, kluci se převlékají do kraťasů, protože od mostu jedeme hned nahoru po silnici až k Mohelnu, tam odbočujeme doleva na cyklo 403, Energetická, Pivovarská. Pokračujeme přes Senorady, Novou Ves a zkracujeme trasu po přímé silnici přes Letkovice a Němčice do Ivančic. Jeli jsme po silnici a tím jsme minuli soutok Oslavy s Jihlavou, který se nachází mezi těmito obcemi.
Z Ivančic odjíždíme po okružní průjezdové silnici, která jde až do Pohořelic. My však v Moravských Bránicích odbočujeme doleva do kopce na cyklo 5172 Brněnská do Silůvek. Jak se blížíme Brnu, je čím dál větší teplo, tak na oběd hledáme nějaké příhodné místo ve stínu.
Pokračujeme přes Prštice, Radostice do Střelic, odbočujeme na Troubsko, Veselku a do kopce z kopce až na odbočení k benzince. Prostě -jsme doma.
Trochu jsme dnešní trasu zkrátili a přesto jsme najeli 64 km.
Letošní cykloputování, které jsme protáhli až do neděle, bylo pestré, z Jižních Čech na jih k prameni Malše, která pramení v Rakousku, pak se otáčí na sever, přes Kaplici, aby se v Budějovicích spojila s Vltavou. Pokračovali jsme směrem na Moravu, kousek po Nežárce do Jindřichova Hradce,dál na sever část vlakem a do Žďáru nad Sázavou opět na kole. Kousek odtud na jih pramení řeka Oslava a kolem ní jsme se dopravili skoro až domů.
A to jsme zvládli po 542 km na kole.



ROZPIS :
1. den - 20.6. Brno - Kardašova Řečice - Borovany 60,6 km celkem
2. den - 21.6. Borovany - Baronův Most 58,9 km 119,5 km
3. den - 22.6. Baronův Most - Kaplice 68,0 km 187,5 km
4. den - 23.6. Kaplice - České Budějovice 56,4 km 243,9 km
5. den - 24.6. České Budějovice - Veselí nad Lužnicí 45,5 km 299,4 km
6. den - 25.6. Veselí nad Lužnicí - Jindřichův Hradec 51,0 km 350,4 km
7. den - 26.6. Jindřichův Hradec - Žďár nad Sázavou 47,5 km 397,9 km
8. den - 27.6. Žďár nad Sázavou - Náměšť nad Oslavou 80,0 km 477,9 km
9. den - 28.6. Náměšť nad Oslavou - Brno 64,0 km 541,9 km